Hur kan man underlätta vardagen för sin städfirma?

Många som väljer att anlita en städfirma vill göra sitt bästa för att underlätta vid städtillfället. Men hur förbereder man egentligen hemmet för städning?

Det är en intressant tanke att tänka att många svenskar låter någon annan städa i sitt hem varenda, eller kanske varannan, vecka. Låter en vilt främmande människa vika filtarna i soffan, fluffa kuddar och polera speglarna i badrummet. Kanske till och med sortera i barnens leksakslådor och bädda ner deras favoritnallar när de byter sängkläder.

Man ska dock alltid bära med sig att man som kund ju faktiskt betalar en skälig summa för denna hjälp. Så länge man håller koll på att firman man anlitar behandlar sina anställda på rätt sätt behöver man inte vara orolig att det är någon typ av slaveriarbete man gynnar när man nyttjar Rozen Clean eller liknande firma.

Småsaker som uppskattas av en städfirma

Många väljer att lämna hemmet när det blivit dags för städning av alla hemmets utrymmen. Detta då många kunder känner sig ivägen eller malplacerade när någon annan kommer hem till dem för att städa. Vill man trots denna känsla vara behjälplig för städaren gäller det att förbereda hemmet på bästa sätt.

De flesta städfirmor önskar att man som kund plockar undan innan städaren kommer. Det är betydligt lättare att få ett kök att skina som nytt om inte bänkskivorna är belamrade med tusen små prylar. Detsamma gäller för barnrum som ofta badar i dockor, bilar, små Barbieskor och annat som tar tid för städaren att flytta på.

Bör man bjuda sin städfirma på fika?

Frågan många ställer sig är om det egentligen är viktigt att skaffa sig någon form av personlig relation till sin städfirma. Måste man verkligen veta vad städaren heter, om hen har några barn och vad hen har för sig på fritiden? Svaret är gissningsvis nej, men detta behöver inte hindra en från att vara artig och tillmötesgående gentemot städaren i fråga.

Vill man få städaren att känna sig extra välkommen kan man välja att lämna någon typ av fika eller liknande på diskbänken innan man lämnar hemmet. Få städare förväntar sig att mötas av något ätbart hemma hos kunden, men precis som i alla andra branscher är en liten fika allt som oftast uppskattad av de absolut flesta människor.

Det absolut viktigaste i ett hem för en städfirma

Fikan lär dock inte vara av högsta prio för en väletablerad städfirma. Att hemmet är väl förberett är oftast betydligt viktigare. Som kund bör man också känna till att ett undanplockat och välorganiserat hem oftast resulterar i ett renare hem på sikt. Detta då städaren helt enkelt får tillgång till fler ytor i hemmet om de inte är täckta av saker.

Även ytor som badrum och tvättstugor bör organiseras innan Rozen Clean knackar på. Bort med tandborstmuggar, halvtomma schampoflaskor och tvätthögar som upptar stora delar av golvet. Det spelar ingen roll om alla ytor är dammtorkade och skiner som solen om de täcks av saker och smutsiga kläder.